Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1843246   Gestió i dinamització de la biblioteca escolar
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   3/4/2024 - 30/4/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Tipus activitat   18DO Gestió i dinamització de la biblioteca escolar
  
Inscripció   01/09/2023 - 03/04/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   En aquesta formació els docents coneixeran el funcionament i la gestió d'una biblioteca escolar, tant pel que fa a l'àmbit propi d'una aula com al conjunt de tot un centre. A través dels diferents mòduls, doncs, aprendran a organitzar i gestionar els espais de centre per a practicar la lectura com el racó de lectura i la biblioteca escolar.

Metodologia general del curs:

Es tracta d'un curs en format online de 40 hores de durada i quatre setmanes. La formació es compon de 3 mòduls teòrica-pràctica i un mòdul final, que consisteix en l'acompanyament per dur a terme l'activitat final d'aplicació dels aprenentatges realitzats.

Cada mòdul està format per un seguit d'escenaris en els quals es treballen els diferents continguts a desenvolupar. Per desenvolupar aquests escenaris, s'utilitza la tècnica Storytelling, on contextualitza els continguts del curs amb una situació real d'un centre educatiu i, mitjançant els personatges protagonistes de la nostra història, ens proporcionaran un conflicte cognitiu (objectiu de l'escenari) que resoldrem gràcies a diferents recursos, articles, enllaços i vídeos.

Per a acabar de consolidar els coneixements adquirits, es planteja una sèrie d'activitats autocorrectives (amb el posterior feedback pedagògic immediat), activitats de resposta oberta al fòrum de participació i activitats d'entrega en les que caldrà aplicar els continguts treballats a cada mòdul.

L'ús dels fòrums de participació serà habitual, bé sigui perquè l'alumnat expressi els seus coneixements previs sobre les qüestions plantejades pels personatges i, després, reconstrueixi les seves respostes, com per proposar les diferents activitats que hauran de dissenyar.

L'avaluació serà contínua i, per a l'activitat final, es proposa als alumnes una activitat final d'aplicació en la qual, a través de la guia dels personatges, hauran de posar en pràctica tot allò que han après durant el curs.

Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5 € de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat al nostre web. També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials (Facebook i Twitter) i mailings a escoles i instituts.
  
Objectius   En finalitzar aquest curs, l'alumnat serà competent per:

1. Identificar els diferents elements que intervenen en la dinamització de la biblioteca escolar, amb la finalitat de gestionar-la atenent a tots aquests elements (entorn, famílies, escriptors, alumnes).

2. Dissenyar propostes de dinamització i gestió de la biblioteca escolar mitjançant activitats lúdiques i pedagògiques a través dels aprenentatges realitzats durant les activitats d'aquest curs.

3. Identificar els diferents elements que intervenen en l'organització, la gestió i el funcionament de la biblioteca escolar, amb la finalitat de gestionar-la atenent als diferents aspectes organitzatius, amb l'objectiu de dissenyar una proposta completa de gestió de la biblioteca del centre escolar.

4. Dissenyar accions de gestió, coordinació i planificació al centre i a l'aula per a promoure l'hàbit lector en l'alumnat, mitjançant el disseny de propostes lúdiques i didàctiques de lectura.
  
Continguts   Aquesta formació ens endinsa en dinamització de la biblioteca escolar, la seva organització i dinamització. A través dels quatre mòduls de què consta el curs, els alumnes aprendran el funcionament de la gestió i organització de diversos espais escolars en els quals dinamitzar l'hàbit de la lectura.

Per a acabar, en l'últim mòdul del curs s'aplicaran els coneixements adquirits durant la formació, confeccionant un pla de dinamització de la biblioteca escolar.

1. Dinamització de la biblioteca d'aula.
a. Xarxa: aula, entorn i reutilització.
b. Dinamització d'activitats d'aula.
c. Registre, préstec i lectures d'aula.

2. Dinamització de la biblioteca de centre.
a. Activitats lúdiques i pedagògiques per a diferents edats (infantil, primària i secundària).

3. Organització, funcionament i gestió de la biblioteca escolar.
a. Organització física i digital
b. Funcionament i gestió de la biblioteca

4. Pla de biblioteques de centre/etapa.
a. Activitat d'aplicació dels continguts treballats.
a.1. Gestió, organització i planificació de les activitats de dinamització de la biblioteca.
  
Formador/a   Ariadna Vilarrasa Comerma
  
Avaluació   L'avaluació es compon de tres punts:

1. Realització de totes les activitats autocorrectives que es troben dins de cada mòdul, obtenint una nota mínima de 80% per a considerar-ho superat.
2. Realització de l'activitat final d'avaluació del curs, on els alumnes hauran d'aportar una proposta organitzativa i didàctica basada en els aprenentatges realitzats durant el curs.
3. La participació obligatòria a tots els fòrums plantejats durant la formació.

Tot seguit, concretem quines són les activitats d'avaluació per a cada mòdul. Totes aquestes activitats són de participació obligatòria i han de superar-se de manera satisfactòria.

. Mòdul 1:
Esquema o mapa conceptual dels factors de dinamització de la biblioteca.
Proposta de dinamització i gestió de la biblioteca d'aula.

. Mòdul 2:
Proposta d'activitat que vinculi entorn, famílies i autors.

. Mòdul 3:
Proposta d'organització gestió i funcionament de la biblioteca escolar

. Mòdul 4:
Elaboració de la proposta didàctica i organitzativa a partir de les tasques elaborades anteriorment.

Per a acabar, l'alumnat hi haurà de complimentar de manera obligatòria el qüestionari final del curs, on s'avaluarà el grau de satisfacció dels participants.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d’aprofitament de l'activitat, l’alumnat haurà de:

. Dur a terme totes les activitats plantejades durant el curs i superar-les de manera satisfactòria.

. Entregar els dos projectes finals de cada part (pla de biblioteca escolar i pla d’hàbit lector).


  
Persones  destinatàries   Professorat d'educació infantil, primària i secundària del centre.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).